Ik heb pijn in mijn rug

Pijn in je rug kan heel vervelend zijn. Het is ook de klacht die het vaakst voorkomt bij patiënten in onze praktijk. Gelukkig gaan rugklachten vaak weer over. De fysiotherapeut helpt je, zodat je rugpijn snel vermindert.

Voorkomende klachten bij rugpijn

Heb je pijn in je rug? Dan kan je te maken hebben met verschillende klachten. De meest voorkomende klachten bij pijn in je rug zijn:

Hoe ontstaat pijn in mijn rug?

Het is niet altijd duidelijk hoe pijn in je rug precies ontstaat. Rugpijn is vaak een multifactorieel probleem. Dit betekent dat er meerdere factoren tegelijk uiteindelijk kunnen leiden tot rugpijn. Het kan komen dat jij je rug hebt overbelast, bijvoorbeeld door werken in de tuin wat je niet regelmatig doet. Of dat je een zware tilbeweging hebt gemaakt die je niet gewend bent.

Rugpijn kan erg vervelend en beperkend zijn. De fysiotherapeut kan je tips geven hoe je het beste met je rugpijn om kan gaan en wat handig is om wel of juist niet te doen. In veel gevallen is rugpijn na één tot drie maanden weer over. Over het algemeen is het belangrijk om te blijven bewegen binnen de pijngrenzen.

De kans op het krijgen van rugpijn wordt groter door:

De rug

Je onderrug bestaat uit ruggenwervels, gewrichten, tussenwervelschijven, kraakbeen, banden, kapsel, spieren, het ruggenmerg loopt er doorheen en er steken zenuwen uit die je benen aansturen.

Kortom, een complex gebied met heel veel verschillende structuren op een klein stukje van je lichaam (ongeveer 10 centimeter). Het is lastig om één structuur als ‘boosdoener’ voor de rugpijn aan te wijzen. De fysiotherapeut brengt tijdens het intakegesprek en eventueel het lichamelijk onderzoek in kaart wat voor jou de beste aanpak is om van de rugpijn te herstellen.

Fysiotherapie bij pijn in je rug

1

Tijdens een intakegesprek vertel jij je fysiotherapeut zo veel mogelijk over jouw klachten. Daarbij kijkt hij welke factoren je rugpijn kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan stress, zwaar fysiek werk, een inactieve leefstijl of bewegingsangst.

2

De fysiotherapeut onderzoekt de functie van je rug tijdens een verder onderzoek. Hij probeert uit te sluiten dat er iets ernstigs aan de hand is. De fysiotherapeut stelt het probleem vast en maakt een behandelplan.

3

Stap 3 is de start van je behandeling. De behandeling verschilt per persoon omdat de oorzaak van de klachten natuurlijk bij iedereen verschillend is. De fysiotherapeut zal je vertellen wat je beter anders kan doen zodat jouw klachten weggaan. Tot slot krijg je oefeningen via de MijnZorgApp mee om thuis uit te voeren.