Medical taping

Medical taping is een middel die de fysiotherapeut kan gebruiken als ondersteuning van de reguliere behandeling. Met behulp van de medical tape die op de huid wordt aangebracht, kan de fysiotherapeut indirect invloed uitoefenen op de spieren, gewrichten, lymfe en vegetatieve systemen van het lichaam.

Medical tape is van uitrekbaar materiaal gemaakt dat vergelijkbaar is met de huid en vaak herkenbaar door de opvallende kleuren. Het doel is het activeren en/of stabiliseren van (gekwetste) structuren met behoud van de maximale functionele bewegingsvrijheid, zodat gerichte herstel training mogelijk is.

Effecten medical taping

Spieractiviteit: Door middel van medical tape kan de fysiotherapeut invloed uitoefenen op de tonus regulatie en de spierfunctie van een spier.

Gewichtsfuncties: Medical tape kan als ondersteuning worden gebruikt om de passieve stabiliteit van gewrichten te optimaliseren. Hierbij werken ze als ondersteuning van banden pezen.

Pijn demping: Door middel van medical tape kan de fysiotherapeut pijnprikkels beïnvloeden, zodat er veranderingen ontstaan in de pijnsystemen van het lichaam.

Lymfe: Om overmatig vocht en bloeduitstorting te verminderen kan de fysiotherapeut door middel van medical tape de circulatiebeperking op gang helpen. De vochtophoping of hematoom zal hierdoor sneller afnemen.

Wil jij dit ook bereiken? Dan is medical tape dus dé oplossing voor jou!

Verschillende tapes

Sport tape en medical tape hebben en aantal verschillen. Check het hieronder!

Sport tape

• Beperkt mechanische beweeglijkheid;
  • Functionele immobilisatie;
  • Beschermt spieren en gewrichten;
  • Ondersteund en/of ontlast spieren;
  • Stabiliteit kan leiden tot opstopping in de circulatie.

Medical tape

• Invloed op zintuigelijke waarneming/gevoel;
  • Behoud van full range of motion;
  • Activeert en ondersteunt de eigen genezingskracht;
  • Veroorzaakt geen opstopping in de circulatie.

Tarieven

Ben je aanvullend verzekerd? Dan wordt medical taping wel vergoed. Het valt dan onder de behandeling van fysiotherapie.

Ben je niet aanvullend verzekerd? Dan moet je voor medical taping betalen. De behandeling kost €42,70 euro, net zoals een reguliere fysiotherapiebehandeling kost.