Claudicatio intermittens

Wat is claudicatio intermittens?

Bij  ‘claudicatio intermittens’ wordt er te weinig zuurstofrijk bloed naar de spieren gevoerd. Dit komt door een vernauwing van de bloedvaten in het been. Tijdens inspanning, zoals bij wandelen, ontstaat zo een zuurstoftekort in de spieren. Naar schatting heeft 3% procent van 55-plussers last van deze aandoening en 14% van 70-plussers.

Er zijn verschillende factoren die de kans op perifeer arterieel vaatlijden sneller doen vergroten en verergeren, namelijk: roken, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, te weinig beweging, ongezonde voeding, diabetes en overgewicht.

Symptomen claudicatio intermittens

Wanneer jij last hebt van claudicatio intermittens, kan je te maken hebben met verschillende symptomen. Deze symptomen zijn:

Behandeling

Bij patiënten met claudicatio intermittens is aangetoond dat een conservatieve behandeling, waarbij patiënten gestimuleerd worden veel te lopen, meestal leidt tot verbetering van de loopafstand. Uit onderzoek blijkt dat de maximale pijnvrije loopafstand na looptherapie duidelijk verbetert.

Het beste resultaat krijg je zodra je onder begeleiding van een fysiotherapeut, die speciaal is geschoold in de behandeling van claudicatio intermittens, looptraining krijgt. De fysiotherapeut werkt volgens de Chronisch Zorgnet Zorgplannen: in het begin is de looptraining intensief, maar we bouwen af naar zelfstandig lopen en aanpassingen in de leefstijl. De looptraining is gericht op het verbeteren van de belastbaarheid en vergroten van het uithoudingsvermogen van de spieren.

De angst voor bewegen neemt af en jij kan steeds beter tegen de pijn. Daardoor zal jouw loopafstand verbeteren. Het is erg belangrijk dat jij door de pijn heen loopt, zowel tijdens de trainingen als thuis. Een vaatchirurg of huisarts kan je doorverwijzen voor een looptraining. Daarentegen is een verwijzing niet verplicht!