Stressgerelateerde klachten

Stress-gerelateerde klachten

Stressklachten of chronische pijn?

Stressklachten ontstaan bijvoorbeeld door dagelijkse irritaties als files, werkdruk en een druk gezinsleven. Maar ook langdurig gepest worden, een schokkende of ingrijpende gebeurtenis meemaken, zoals echtscheiding, overlijden dierbare of een overval veroorzaken stress. Krijgt je lichaam geen kans en tijd om zich te herstellen van de stressvolle situatie? Dan kan het voor allerlei gezondheidsklachten zorgen.

Bij stress reageert je lichaam. Je bloeddruk gaat omhoog, je hart klopt sneller, spieren spannen zich, je ademhaling versnelt en je spijsvertering vertraagt. De adrenaline in je lichaam zorgt voor deze reacties.

Daarnaast produceert je lichaam cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat, je stofwisseling versnelt en je meer energie hebt om de stress aan te pakken. Normaal gesproken neemt de spanning weer af als de stress voorbij is en komt je lichaam tot rust. Als de stress blijft voortduren kun je allerlei lichamelijke klachten krijgen. Dit kan variëren van hoofd- en rug-nekpijn tot last van je maag-darmstelsel, hartkloppingen en slapeloosheid. Stress kan ook chronische pijn onderhouden.

Mindful fysiotherapie

Na een uitgebreid onderzoek waarbij allerlei factoren aan de orde komen, zal het behandelplan op jou persoonlijk worden afgestemd, afhankelijk wat jouw doelen zijn. Mindfulness wordt binnen de fysiotherapie ingezet voor het verbeteren van de bewegingskwaliteit, ter vermindering van stressgerelateerde klachten en ter vermindering van chronische pijn. Daarnaast helpt het om de patiënt beter om te leren gaan met de stress. De therapie heeft onder andere als uitgangspunt de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).

Mindful fysiotherapeut Ellen van der Veen zal duidelijk met jou afstemmen welke technieken ze zal inzetten om jou te behandelen.