Kaakfysiotherapie

Kaak- fysiotherapie

Heb jij last van je kaakspieren? Heb je bijvoorbeeld moeite met het openen van je mond of ervaar je pijn rond het kaakgewricht? De kaakfysiotherapeut kan je hierbij helpen!

Wanneer ga je naar de kaakfysiotherapeut?

Wanneer ga je naar de kaak-fysiotherapeut?

De kaakfysiotherapeut behandelt diverse klachten:

Oorzaken

Kaakklachten kunnen diverse oorzaken hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting van de kauwspieren. Dit kan gebeuren door klemmen, knarsen, nagelbijten, lipbijten, wangbijten, kauwgom kauwen, penbijten of tongpresen tegen tanden of gehemelte.

Ook kan stress een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van overbelasting van de kauwspieren. Echter, kaakklachten kunnen ook te maken hebben met problemen vanuit het kaakgewricht.

Tinnitus

Als jij last hebt van tinnitus, oftewel oorsuizen, dan hoor je een geluid wat er eigenlijk niet is. Je hoort bijvoorbeeld een piep, ruis of een fluittoon. Dit kan vervelend zijn en bij sommige mensen leiden tot allerlei problemen, zoals: moeite met slapen of je aandacht ergens bijhouden.

De meest voorkomende oorzaak van tinnitus is schade aan je gehoor. Dit ontstaat meestal door te lang naar harde geluiden te luisteren, zoals: luide muziek op een concert of luide geluiden op de werkvloer. Daarnaast kunnen je hersenen ook op andere manieren onder druk komen te staan met tinnitus als gevolg. Zo kan dit gebeuren door een hersenschudding, bepaalde medicijnen of stress. Bovendien kunnen aandoeningen zoals MS ook tinnitus veroorzaken.

Heeft jouw arts geen aanwijsbare oorzaak voor de tinnitus gevonden en merk jij dat beweging/standsverandering in de nek of kaak invloed heeft op de tinnitus (kan zowel toename als afname zijn)? Dan kan het zijn dat de fysiotherapeut je verder kan helpen!

De manueel therapeut en/of kaakfysiotherapeut kan onderzoeken of er een relatie is met de nek/kaak. Hij of zij kan vervolgens middels mobiliserende technieken en oefentherapie de klachten verminderen.

De kaakfysiotherapeut kan de spierspanning in de hoofd- en halsregio verminderen en draagt bij aan de algehele ontspanning om minder bewust te zijn van geluid en de tinnitus.

Hoe werkt kaakfysiotherapie?

Intake
De behandeling van de kaakfysiotherapeut begint altijd met een intake waarbij de kaakfysiotherapeut jouw klachten analyseert aan de hand van een vraaggesprek.

Vervolgstap bepalen
Als er sprake is van kaakproblemen, dan kan de kaakfysiotherapeut jou begeleiden, bijvoorbeeld in het geval van tandenknarsen of kaakpijn. Is er sprake van een ander probleem, dan zal de kaakfysiotherapeut jou doorverwijzen naar een deskundige met wie wordt samengewerkt.

Start behandeling
We gaan van start als de behandeling voor jou geschikt is. De kaakfysiotherapeut geeft je adviezen en oefeningen mee. Daarnaast gebruikt de therapeut tijdens de behandeling manuele behandeltechnieken die gericht zijn op de kaak, schedel en de wervelkolom.

Behandeling afronden
Ter afronding van de behandeling vindt een evaluatie plaats, waarbij zo nodig adviezen en oefeningen worden besproken ter voorkoming van nieuwe klachten in de toekomst.

Tarieven

Kaakfysiotherapie kan vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering. Wil jij weten waar jij recht op hebt? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.

Ben jij benieuwd naar onze tarieven? Check deze dan op de onze tarieven pagina.