Tandenknarsen?

Niet naar de tandarts, maar naar de fysio

Tandenknarsen of kaakklemmen. Veel mensen gaan daarvoor naar de tandarts en krijgen dan een bitje aangemeten. Uit onderzoek van het Radboud UMC blijkt nu dat je met deze klachten, ook wel bruxisme genoemd, veel beter naar de kaakfysiotherapeut kan gaan.

20 tot 30 procent van de volwassenen in Nederland knijpt overdag overmatig de tanden op elkaar. 8 tot 10 procent doet dat ‘s nachts.

Mensen die daarvoor naar de tandarts gaan, krijgen vaak een bitje. Dat moet voorkomen dat de tanden slijten. Maar volgens onderzoeker Simone Gouw wordt het probleem daar niet mee opgelost. “Tandslijten is alleen een mogelijk gevolg.”

Nek- en hoofdpijn

Naast het slijten van de tanden zijn er namelijk gevolgen. “Veel nek- en hoofdpijnklachten kunnen door bruxisme komen”, zegt Gouw. Dat komt doordat mensen hun kaak klemmen en die spieren in verband staan met elkaar. Door de spanning op de kaak, kan hoofdpijn ontstaan.

Een bitje alleen is daarom volgens Gouw niet genoeg om de klachten bij bruxisme te behandelen. Een fysiotherapeut zou uitkomst kunnen bieden.

Spierspanning

Kaakfysiotherapeut Ingeborg Kok behandelt in haar praktijk ook tandenknarsers. “Veel zijn zich er helemaal niet van bewust dat ze klemmen met hun kaken. Sommige mensen hebben hele afdrukken op hun tong”, vertelt ze aan Editie NL. “Mensen hebben hun nek- en hoofdpijn nooit gelinkt aan kaakspanning en het knarsen.”

Ze probeert mensen ervan bewust te maken dat er spanning op de spieren staat en leert ze die te ontspannen. “We kijken ook naar medicijn- of drankgebruik, omdat dat ook factoren zijn die voor meer spanning op de kaak kunnen zorgen.”

Het bitje hoeft wat haar betreft overigens niet meteen in de prullenbak. “Soms is het wenselijk om dit toe te voegen als bescherming voor de tanden.”

Bron: http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerkelijk/tandenknarsen-niet-naar-de-tandarts-maar-naar-de-fysio/ar-AAAN0Z7?ocid=ientp geraadpleegd op 09 mei 2019