Vallen Verleden Tijd

Valt u vaak of bent u bang om te vallen?

Zowel binnen- als buitenshuis zijn er veel situaties waarbij u lelijk kunt vallen en verwondingen kunt oplopen. Vervelende scheve stoeptegels, natte bladeren in het bos of een lastige trap zijn herkenbare situaties waarbij je kunt struikelen of uitglijden, met alle vervelende gevolgen van dien. Uit onderzoek blijkt dat senioren meer risico lopen dan jongeren. Per jaar belanden ongeveer 50.000 mensen met een botbreuk op een spoedeisende hulp omdat ze gevallen zijn. Daarnaast worden veel mensen na een val angstiger om te bewegen. Ze gaan activiteiten vermijden waardoor hun conditie verslechtert.

 

Het `Vallen Verleden Tijd`-programma is voor ouderen het enige valpreventieprogramma in Nederland waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het ook echt goed werkt. Na het volgen van het programma is de kans op vallen met de helft verminderd en is de valangst zelfs met nog meer afgenomen! Dit betekent dat mensen minder in een isolement leven en beter kunnen omgaan met valgevaarlijke situaties. Karlijn en Jeannette geven een interview over valpreventie.

Bij welke klachten kunt u dit programma volgen?

  • Als u bang bent om te vallen na bijvoorbeeld een val met ernstig letsel (gebroken pols, schouder of heup).
  • Als u vaak struikelt of valt zonder een duidelijke oorzaak.
  • Als u niet meer alleen een wandeling durft te maken.
  • Als u moeite hebt met traplopen of uit de stoel opstaan.
  • Als u bang bent om in een onbekende omgeving te bewegen.
  • Als u merkt dat u tijdens het lopen minder balans kunt bewaren.
  • Als u gaat vermijden om op bezoek te gaan of deel te nemen aan sociale activiteiten.

Wat bieden wij u?

  • Als u bang bent om te vallen na bijvoorbeeld een val met ernstig letsel (gebroken pols, schouder of heup).
  • Als u vaak struikelt of valt zonder een duidelijke oorzaak.
  • Als u niet meer alleen een wandeling durft te maken.
  • Als u moeite hebt met traplopen of uit de stoel opstaan.
  • Als u bang bent om in een onbekende omgeving te bewegen.
  • Als u merkt dat u tijdens het lopen minder balans kunt bewaren.
  • Als u gaat vermijden om op bezoek te gaan of deel te nemen aan sociale activiteiten.

Voor valpreventie kunt u terecht bij:

Jeannette Bensink-Kroesen
Karlijn Beens

Heeft u vragen? Neem contact met ons op!